Barne- og ungdomskoordinator i Sør-Odal
Sør-Odal kommune har en barne– og ungdomskoordinator for å samordne og sikre tjenestene rundt barn og familier.
Barnekoordinatoren vil blant annet:
- Sørge for at det er samarbeid mellom de forskjellige tjenestene som allerede er inne rundt barnet, for eksempel barnehage, skole, SFO og Odal PPT, helsestasjon, fastlege, barnefysioterapeut.
- Sikre samarbeid med offentlige tjenester (kommune, fylkeskommune og stat) for eks. BUP, sykehus, NAV o.l, og private som yter tjenester for det offentlige
- Gi informasjon og veiledning om familiens rettigheter og om kommunens tjenestetilbud
- Formidle kontakt til aktuelle organisasjoner, for eksempel pasientorganisasjoner
- Hvis barnet har individuell plan, sørge for framdrift av planen.
- Innkalle, avholde ansvarsgruppemøter.
Rett til barnekoordinator
Familier som har barn eller venter barn(0-18år), med alvorlig, langvarig og sammensatt sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne kan ha rett på barnekoordinator.
Koordinerende enhet har det overordnede ansvaret for oppnevning av barnekoordinator.
Individuell plan (IP)
Barn/ungdom som har rett til barnekoordinator, kan få en individuell plan.
- IP er en overordnet plan og et samarbeidsverktøy som samordner tjenestene man allerede har, eventuelt synligjør andre tjenester man har behov for.
- IP skal inneholde en oversikt over barnets mål, ressurser og tjenester
- Fokus på hverdagsmestring og brukermedvirkning
- Gi familien større forutsigbarhet
- Styrker relasjonen og forenkler kontakt til tjenesteyterne
Henvendelse kan skje via:
- Skjema for «Søknad for helse og omsorgstjenester» i innbyggertorget på Rådhuset, eller kan lastes ned her:
- Søknad for helse og omsorgstjenester (PDF)
- Henvendelse direkte til barnekoordinator på telefon: 47476311
- Henvendelse kan også gjøres via en tjenesteyter.
Søknad/henvendelse sendes til:
Sør-Odal kommune, v/koordinerende enhet
Øgardsvegen 2
2100 Skarnes
Hvis søknad ikke kan behandles innen 3 uker, vil barnet få et foreløpig svar med orientering om når søknaden vil bli behandlet. Barnet får svar om tildeling eller avslag i post/ digitalt.
Klagemulighet
Dersom familien får avslag, og fortsatt mener at man har rett til koordinator/ individuell plan, eller ikke er fornøyd med kvaliteten på tjenesten, kan skriftlig klage sendes til Koordinerende enhet, som kan sende klagen videre til Statsforvalteren Innlandet. Henvis til pasient- og brukerettighetsloven §7-2 og 7-3 Klage.
Klagefristen er 3 uker etter mottatt tildeling/avslag.
Merk at dersom en familie får avslag, skal kommunen allikevel sørge for et helhetlig og samordnet tjenestetilbud.
Lenker
- Barnekoordinator (helsedirektoratet)
- Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator (helsedirektoratet)
- Individuell plan og koordinator (helsedirektoratet)