Bygge, rive eller endre

Skal du bygge for første gang? Få oversikt over hva du må finne ut før du kan sette i gang.

 

 

Byggesaksbehandling

Her kan du booke time med byggesaksbehandler!

Sør-Odal kommune gjør innbyggerne oppmerksomme på at vi for tiden har en stor saksmengde på byggesak i forhold til ressurser vi har tilgjengelig, og dette medfører lengre saksbehandlingstid enn normalt. I enkelte tilfeller vil behandlingen gå ut over tidsfrister i §21-7 i Lov om planlegging og byggesaksbehandling.

Skal du bygge for første gang?

Få oversikt over hva du må finne ut før du kan sette i gang. 

Vi anbefaler deg også å lese byggesaksprosessen på sidene til Direktoratet for byggkvalitet (DIBK).

Usikker på om du må søke?

På DIBK sine sider kan du bruke en veiviser for å finne ut om du må søke.

Hvor lang tid tar det å lage en komplett søknad? 

Å lage en komplett byggesøknad tar ofte lenger tid enn det du tror. Det kan ta fra dager til uker å få tak i alle relevante dokumenter om eiendommen din. Det tar også tid å sette seg inn alle dokumentene, og å finne ut om du kan bygge slik du ønsker.

Husk å sette av minst 14 dager til nabovarsling og inntil 12 uker til vår saksbehandling.

Hvor mye kommer saksbehandlingen til å koste?  

Vi tar gebyr for å behandle både byggesøknader og dispensasjoner. Se gebyrregulativet i menyen på venstre side. 

Hvordan leverer jeg byggesøknaden min?

Papir 

Du kan skrive ut skjemaene her (krever ikke pålogging). Disse fyller du ut og sender per post til Sør-Odal kommune, Øgardsvegen 2, 2100 Skarnes.

E-post

Du kan gjerne sende inn byggesøknaden på e-post til postmottak@sor-odal.kommune.no. Søknaden som hoveddokument og hvert vedlegg hver for seg for enklest mulig behandling.  

Elektronisk 

Du kan også benytte ByggSøk for utfylling og levering av byggesøknaden din. I Byggsøk må du opprette en bruker og et passord for å kunne benytte løsningen. 

Spørsmål og svar

Har du spørsmål om bygg og byggesak? På hjemmesiden til Direktoratet for byggkvalitet finner du svar på de vanligste spørsmålene.

Snakk med oss

INNBYGGERTORGET
Telefon: 62 96 80 00
Åpningstid: 10.00-14.00
E-post

Vakttelefoner

Korona- og vaksinetelefon: 458 76 660 (åpen torsdager kl. 09.00-14.00).

English version (Google Translate)

Skriv til oss

SØR-ODAL KOMMUNE
Øgardsvegen 2
2100 Skarnes
E-post til Sør-Odal kommune

FAKTURAADRESSE:
Sør-Odal kommune
c/o Nord-Odal kommune
Herredsvegen 2
2120 Sagstua

Org.nummer: 964 947 716
Kommunenummer: 3415
Organisasjonsinformasjon
Ansvarlig redaktør: Anita Orlund
Webredaktør: Henriette Eriksen

Besøk oss

INNBYGGERTORGET
Øgardsvegen 2
2100 Skarnes

Åpningstid:
09.00-15.00

Følg oss

Facebook   Facebook