Mer åpenhet i våre postlister fra nyttår
Vi publiserer nå dokumenter i fulltekst. Endringen er et resultat av kommunestyrets engasjement for å gjøre kommunens arbeid mer tilgjengelig for innbyggerne.
Med denne endringen vil det bli enklere for deg som innbygger å få innsyn i kommunens dokumenter. Du vil finne og lese dokumenter på våre nettsider, uten å måtte be om innsyn først. Det gjør det lettere for deg å følge med på hva som skjer i kommunen og gir deg bedre mulighet til å delta i lokaldemokratiet.
Når et dokument publiseres i fulltekst, betyr det at hele innholdet av dokumentet er tilgjengelig for lesing. Dette inkluderer alle detaljer, uten at noe er utelatt eller redigert bort.
Fordeler for både innbyggere og kommunen
- Ved å gjøre våre dokumenter lettere tilgjengelig for innbyggerne har de bedre forutsetninger for selv å sette seg inn i og engasjere seg i saker de er interessert i. Dette er et ledd i det å bli en enda mer åpen kommune, sier kommunedirektør Rune Lund.
Han mener endringen er en fordel for både innbyggere, politikere og ansatte.
- For ansatte betyr endringen at vi får en mer effektiv arbeidsdag. Ved å publisere dokumentene i fulltekst, reduserer vi behovet for å behandle innsynssaker manuelt. Dette sparer tid og ressurser, som vi kan bruke på andre oppgaver.
Gradvis publisering av dokumenter
Fra 1. januar vil vi starte med å publisere dokumenter som ikke inneholder skjermet informasjon. Med skjermet mener vi dokumenter som er unntatt offentlighet, eller som av andre grunner ikke er tillatt å publisere på Internett.
Dokumenter som inneholder skjermet informasjon, kan du søke om å få tilgang til ved å sende en innsynsbegjæring.
Sør-Odal kommune vil jobbe videre med å publisere flere av de disse dokumentene, og dokumentene vil da få en “sladd” som fjerner skjermet informasjon.
Dokumenter som er journalført eller produsert før 1. januar 2025 vil ikke bli publisert i fulltekst.
Innsyn i byggesaker
I september tok vi i bruk nytt innsyn- og saksbehandlingssystem for plan- bygg- og oppmåling. Alle byggesaker etter 17. september 2024, ligger ute på våre nettsider i fulltekst. Dette er i tråd med nasjonal standard fra KS, kommunesektorens interesseorganisasjon.
- Vi jobber for at flere innbyggere kan sende inn byggesøknaden sin digitalt. Det er både sikrere og enklere for innbygger, samtidig som vi får en mer effektiv saksbehandling. På sikt vil vi også få kortere saksbehandlingstid, sier Lund.