Brannsjef Einar Lerdalen er storfornøyd med den nye tankbilen, som har fått navnet K-4.4. K-4 står for stasjon i Glåmdalsdistriktet, mens 4 er betegnelsen på tankbil nasjonalt. 

 - Den nye tankbilen vil utfylle mannskapsbilen på en rekke områder, og gjøre oss vesentlig mindre sårbare dersom mannskapsbilen må på verksted, service eller er opptatt på annet oppdrag, sier brannsjef Einar Lerdalen i Sør-Odal brann og redning.  

Større fleksibilitet og bedre sikkerhet

Tankbilen K-4.4 sett fra siden. Bilen kjører i tjeneste for Sør-Odal brann og redningMed den nye bilen kan brannmannskapene iverksette røykdykkerinnsats, håndtere trafikkulykker og starte tidlig slokking med vannkanon i front. 
 
- Dette er arbeidsoppgaver vi ikke kunne gjøre like effektivt med den gamle bilen som nå er 39 år gammel. Ikke minst vil den nye bilen gi en betydelig økning av sikkerhet for mannskapene ved utrykningskjøring, sier Lerdalen.  

Bilen har sving på bakre aksel, slik at den er smidig og fin i trafikken, og skal primært frakte slokkevann.  
 
Brannsjefen og brannmannskapene i Sør-Odal brann og redning er storfornøyde med den nye bilen, som anslagsvis vil være i tjeneste de neste 25 årene.  

I de kommende ukene skal mannskapene trene og øve med bilen, før den settes i skarp drift og den gamle bilen legges ut for salg. 

Fakta om tankbilen K-4.4

  • Scania P500 chassis med påbygg fra Rosendahl AS. Påbygget er bygget i Polen ved fabrikken Wiss som er en stor leverandør av brannbiler til det europeiske markedet
  • 12 000 liter vanntank og 4000 l/min pumpe
  • ca 26 tonn fullastet
  • Vinsj og vannkanon i front
  • Slangetrommel i pumperom
  • Varselskilt som kan kjøres opp over bilen ved ulykker på veg, samt lysmast
  • Merket med reflekterende folie iht nasjonal standard for utrykningskjøretøy

Se bilder av tankbilen