Slik klager du på kommunale vedtak
Hva kan du klage på?
Du kan klage på alle enkeltvedtak fra kommunen, som for eksempel vedtak om byggesaker, behandlingstid og tildeling av tjenester. Et enkeltvedtak er en avgjørelse som påvirker rettigheter eller plikter til bestemte personer.
Hvem kan klage?
Partene i saken og de med rettslig klageinteresse kan klage. Part i saken er den vedtaket gjelder, ofte den som har søkt. Rettslig klageinteresse betyr at du har en viss tilknytning til saken.
Hvordan skal klagen se ut?
Klagen må forklare hva det gjelder, gi en kort beskrivelse av situasjonen, være begrunnet og inneholde relevante opplysninger. Den må også være underskrevet.
Rett til innsyn og veiledning
Du har rett til å se dokumentene i saken med visse begrensninger. Du kan få veiledning om klagerett og saksbehandlingsregler ved å kontakte kommunen.
Klagefrist
Klagefristen er vanligvis tre uker fra du mottar vedtaket, men det kan være unntak. Vedtaket vil opplyse om fristen.
Hvordan behandles klagen?
Kommunen vurderer om det er grunnlag for å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, sendes saken til klageinstansen. Klageinstansen kan gi helt eller delvis medhold, og da gjøres et nytt vedtak. Hvis det nye vedtaket gir delvis medhold, kan du klage på nytt.
Habilitet
Folkevalgte eller ansatte som har tilknytning til saken, kan ikke behandle klagen for å sikre objektivitet.
Barnevernvakt i Kongsvingerregionen
Barnevernvakta er barnevernets akuttberedskap på kveldstid og i helger. Hovedoppgaven er å hjelpe barn og familier i krise som trenger hjelp raskt. Kongsvingerregionen barnevernvakt er et interkommunalt samarbeid mellom kommunene Kongsvinger, Nord Odal, Sør Odal, Eidskog, Grue, Åsnes og Våler.
Telefon
- Telefon direkte: 404 41 673
- Via politi: 02800
Åpningstider
- Mandag til torsdag kl 15.00 til 08.00
- Helg og helligdager: Vakt hele døgnet
PostadresseKongsvinger kommune, Barnevernvakta, PB 900, 2226 Kongsvinger