Slik klager du på kommunale vedtak
Hva kan du klage på?
Du kan klage på alle enkeltvedtak fra kommunen, som for eksempel vedtak om byggesaker, behandlingstid og tildeling av tjenester. Et enkeltvedtak er en avgjørelse som påvirker rettigheter eller plikter til bestemte personer.
Hvem kan klage?
Partene i saken og de med rettslig klageinteresse kan klage. Part i saken er den vedtaket gjelder, ofte den som har søkt. Rettslig klageinteresse betyr at du har en viss tilknytning til saken.
Hvordan skal klagen se ut?
Klagen må forklare hva det gjelder, gi en kort beskrivelse av situasjonen, være begrunnet og inneholde relevante opplysninger. Den må også være underskrevet.
Rett til innsyn og veiledning
Du har rett til å se dokumentene i saken med visse begrensninger. Du kan få veiledning om klagerett og saksbehandlingsregler ved å kontakte kommunen.
Klagefrist
Klagefristen er vanligvis tre uker fra du mottar vedtaket, men det kan være unntak. Vedtaket vil opplyse om fristen.
Hvordan behandles klagen?
Kommunen vurderer om det er grunnlag for å endre vedtaket. Hvis vedtaket opprettholdes, sendes saken til klageinstansen. Klageinstansen kan gi helt eller delvis medhold, og da gjøres et nytt vedtak. Hvis det nye vedtaket gir delvis medhold, kan du klage på nytt.
Habilitet
Folkevalgte eller ansatte som har tilknytning til saken, kan ikke behandle klagen for å sikre objektivitet.
Kontaktpersoner for skole og barnehage
Sør-Odal
- Glommasvingen skole, 1.-2. trinn: Grethe Tuhus Bråthen
- Glommasvingen skole, 3.-7. trinn: Heidi Østgård
- Glommasvingen skole, 8.-10. trinn: Line Lerdalen
- Barnehager i Sør-Odal: Grethe Tuhus Bråthen
- Logoped barnehage og skole: Marthe Kirkeslett
Nord-Odal
- Mo barne- og ungdomsskole: Anita Løken
- Sand sentralskole: Anita Løken
- Barnehager i Nord-Odal: Grethe Tuhus Bråthen
- Logoped barnehage og skole: Pernilla Luka Aurland Holt
Aktuelle kartleggingsprøver
Norsk
- LOGOS - med rapport som beskriver resultatene
- Carlstens leseprøve – beskriv resultatene
- Ordkjedetesten – beskriv resultatet
- Diktatprøver/rettskrivingsprøver (velg det dere har og bruker på skolen) – beskriv resultatet
- Språk 6-16 – skåres og analyseres
- 20 spørsmål om språkferdigheter – skåres og analyseres
Matematikk
- Alle teller – m/rapport som beskriver resultatene
- M-prøven – skåres og analyseres
- Bjørn Myhres kartleggingsprøve (ungdomsskolen ) – skåres og analyseres
- LOC-prøven – skåres og analyseres
- Div. prøver fra mat.verket som brukes – beskriv resultatene
Engelsk
- Beskriv elevens fungering ut fra klassens nivå/trinnets kompetansemål.
- Bruk evt. div. prøver fra ”Arbeid med ord”
Sosial kompetanse
- ADDES-permen. En idéperm til bruk for elever med konsentrasjonsvansker og aktivitetsforstyrrelser i skolen. Ideer fra permen kan brukes i samarbeid med PPT og skole i førhenvisningsarbeidet.
Se også på Udir sine sider om læringsmiljø og klasseledelse. Her finner du ideer til observasjonsskjema.
Meldeskjema
Momentliste for pedagogisk rapport (barnehage)
Momentliste for pedagogisk rapport - forventede opplysninger fra barnehagen
Listen er ment som en hjelp når pedagogisk rapport om barnet som tilmeldes skal skrives. Ta kun med det som er aktuelt. Det vesentlige er at barnehagen får frem barnets sterke og svake sider i tillegg til tiltak som er forsøkt og hva effekten av disse har vært. Eksempler på arbeid/tester som er gjort kan med fordel vedlegges for å underbygge barnehagens vurdering.
1. Generell fungering
- Barnets utvikling i forhold til alderstrinn, egne forutsetninger, holdning til ulike aktiviteter, interesser osv
- Ferdigheter i lek
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker
2. Sosial/emosjonell fungering
- Barnets trygghet og tilknytning
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker
- Spesifisering av hvilke vansker det dreier seg om, hvor ofte og i hvilke situasjoner vanskene kommer til syne. Eksempelvis evne til samhandling, evne til kontakt og nærhet med andre, selvbilde, trivsel osv
3. Kommunikasjon
- Evne til å bruke språk, utrykke seg, forstå språk, tale osv
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker
4. Syn, hørsel og motorikk
- Vurdering av syn og hørsel
- Vurdering av grov- og finmotoriske ferdigheter. Eksempelvis hvordan vanskene viser seg, i hvilke situasjoner osv
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker
5. Selvstendighet
- Barnets evne til å være selvhjulpen, evne til konsentrasjon, utholdenhet osv
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker
6. Rammebetingelser
- Gruppestørrelse og organisering
- Voksentetthet
- Kort beskrivelse av barnehagemiljøet
7. Annet
Rapporten må spesifisere i hvilke situasjoner vanskene kommer til syne, hyppighet og intensitet
Momentliste for pedagogisk rapport (barneskole)
Momentliste for pedagogisk rapport – forventede opplysninger fra skolen
Det skal foretas en pedagogisk analyse i førhenvisningsarbeidet som gjøres på skolen. En visualisering av denne analysen tas med til drøftingsmøte m/skolens kontaktperson. Den pedagogiske analysen er en viktig del av den pedagogiske rapporten og skal derfor sendes med henvisningspapirene.
Listen er ment som en hjelp når pedagogisk rapport om eleven som tilmeldes skal skrives. Det vesentlige er at skolen får frem elevens utfordringer i tillegg til tiltak som er forsøkt og hva effekten av disse har vært. Eksempler på faglig arbeid/tester som er gjort, skal vedlegges for å underbygge skolens vurdering.
Faglig
- Faglige forhold og arbeidsstil. Elevens utvikling i forhold til alderstrinn, egne forutsetninger, holdning til de ulike fagene osv.
- Elevens utbytte av det ordinære opplæringstilbudet. Herunder vurderes om eleven følger komptansemålene for sitt trinn/evnt. avvik.
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker i henhold til § 5.4 i Opplæringsloven / og nivå 2 i rutiner og praksis før tilmelding til PPT.
- Beskriv hvilke kartleggingsverktøy som er brukt og resultatet fra disse.
Sosial/emosjonell fungering
- Spesifisering av hvilke vansker det dreier seg om , hvor ofte og i hvilke situasjoner vanskene kommer til syne. Eksempelvis hvordan er evne til samhandling, evne til kontakt og nærhet med andre, selvbilde, trivsel osv.
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker i henhold til § 5.4 i Opplæringsloven.
Kommunikasjon
- Evne til å bruke språk, uttrykke seg, forstå språk, tale osv.
- Beskriv støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vanskene i henhold til § 5.4 i Opplæringsloven.
Syn, hørsel og motorikk
- Vurdering av syn og hørsel.
- Vurdering av grov- og finmotoriske ferdigheter. Eksempelvis hvordan vanskene viser seg, i hvilke situasjoner osv.
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker i henhold til § 5.4 i Opplæringsloven.
Selvstendighet
- Elevens evne til å være selvhjulpen, evne til konsentrasjon, utholdenhet osv.
- Støttetiltak som er gjort for å avhjelpe vansker i henhold til § 5.4 i Opplæringsloven.
Rammebetingelser
- Gruppestørrelse
- Lærertetthet og kompetanse på trinnet.
- Kort beskrivelse av læringsmiljøet