Handlingsveileder
DENNE SIDEN ER UNDER ARBEID. I møte med barn, unge og familier kan det oppstå bekymring – og det er viktig å ta denne på alvor. Handlingsveilederen er et verktøy som hjelper deg som ansatt å utforske og konkretisere bekymringen, og iverksette tiltak og et samarbeid så tidlig som mulig.
I alt arbeid med barn og unge skal følgende prinsipper ligge til grunn:
- Barnets beste: Alle beslutninger og tiltak skal vurderes ut fra hva som er best for barnet, i tråd med lovverket.
- Barns medvirkning: Barnet har rett til å bli hørt og til å medvirke i saker som angår dem, tilpasset alder og modenhet, og har rett til tolk dersom språk- eller kommunikasjonsbarrierer gjør det nødvendig.
- Trygghet: Barn skal oppleve fysiske og psykiske trygge omgivelser, hvor de kan utvikle seg og føle seg ivaretatt.
- Inkludering: Alle barn skal ha like muligheter til deltakelse, uavhengig av bakgrunn, funksjonsevne eller andre individuelle forskjeller.
Disse prinsippene utgjør fundamentet for arbeidet, og legger føringer for hvordan vi planlegger, gjennomfører og evaluerer tiltak i vårt møte med barn og deres foresatte.
I arbeidet med handlingsveilederen skal all oppfølging dokumenteres i tråd med enhetens rutiner og dokumentasjonssystem. For barnehage og skole finnes alle maler tilgjengelig i Sikker sak.
Nivå 0
Tidlig innsats – bekymring oppstår
Definer bekymring for et barn eller en ungdom. Del den med nærmeste leder, før du eventuelt deler den med foresatte/barnet
1. Konkretiser bekymring
- Hva har du observert?
- Hva har skjedd? Når og hvor?
- Hvordan utspilte situasjonen seg?
- Hvor lenge har du vært bekymret?
Bruk tilgjengelige verktøy for å definere din bekymring. Jo mer konkret du er, desto lettere blir det å vurdere hva som bør gjøres videre.
Dersom bekymringen gjelder mulig vold, seksuelle overgrep eller omsorgssvikt, skal du alltid kontakte barneverntjenesten anonymt for råd om hvordan du bør gå frem.
Verktøy
2. Del bekymringen med nærmeste leder
3. Del bekymringen med foresatte/barn
- Tips til bekymringssamtale med foresatte (PDF, 198KB)
- Tips til undringssamtale med barn og ungdom: www.snakkemedbarn.no
4. Grunn til videre oppfølging?
5. Avklar behov for videre oppfølging
Avslutt saken dersom det ikke er grunn til å ta bekymringen videre.
Nivå 1
Tidlig innsats – fra bekymring til tiltak i egen enhet
Samarbeid med foresatte og barn for å finne en løsning. I utgangspunktet jobber man her innenfor egen enhet.
1. Konkretiser bekymringen og definer kontaktperson
Avklar hvem i enheten som skal følge opp saken videre, aktuell kartlegging og mulige tiltak.
Verktøy
2. Skap felles forståelse for behov, mål og tiltak
Vis til kartlegging som er gjort. Gjør eventuelt en pedagogisk analyse sammen.
I møtet blir dere enige om konkrete mål, tiltak og hvem som har ansvar for de ulike tiltakene. Tiltak kan være i egen enhet, men også i familien.
Hvis barnet ikke deltar, avklar hvem og hvordan barnets rett til medvirkning ivaretas.
Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)
Verktøy
3. Iverksett tiltak
Forbered evalueringsmøte.
4. Evaluer tiltak
- Opplevelse av tiltakene: Hva er barnet, familien og de involvertes opplevelse av tiltakene? Hva har fungert godt, og hva har vært utfordrende?
- Endringer og utvikling: Hvilke konkrete endringer eller resultater har blitt observert hos barnet, familien eller i situasjonen som følge av tiltakene?
- Status i forhold til målene: Hvor langt er man kommet i forhold til de målene som ble satt, og er det behov for justeringer eller nye tiltak?
Om barnet ikke deltar i evalueringsmøte – sørg for at barnets stemme kommer frem i forkant/etterkant.
På bakgrunn av evaluering besluttes veien videre – se neste punkt.
Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for nytt evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)
Verktøy
5. Avklar behov for videre oppfølging
- Avslutning: Tiltakene har hatt ønsket effekt og det er ikke lenger grunn til bekymring. Oppfølgning avsluttes, dokumenter endring, hva man er kommet til enighet om i eget dokumentasjonssystem.
- Videreføring: Tiltak har hatt effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt / mål. Revider tiltaksplanen – dokumenter og avtal videre tiltak og nytt evalueringsmøte.
- Utvides: Tiltakene har ikke hatt ønsket eller tilstrekkelig effekt, og det er behov for involvering av andre enheter/instanser. Gå videre til nivå 2 eller 3.
Verktøy
Nivå 2
Tidlig tverrfaglig samarbeid
Tverrfaglig samarbeid mellom kommunale enheter, foresatte og barn for å løse utfordringen
1. Etabler kontakt med andre enheter
Aktuelle enheter involveres nå, i samråd med barnet/ foresatte.
2. Planlegg tiltak
Målet i møtet er en felles forståelse for:
- Utfordringer: Hva er de konkrete utfordringene? Hva har allerede blitt forsøkt, og hva har hatt effekt eller ikke?
- Mål: Hva ønsker man å oppnå gjennom samarbeidet? Hvilke resultater og endringer er målet?
- Behov: Hvilken videre kartlegging og hvilke tiltak er nødvendige for å nå målene?
Avklar videre tiltak og hvem som er ansvarlig og tidsfrister.
Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)
Verktøy
3. Gjennomfør tiltak
Forbered evalueringsmøte.
Verktøy
4. Evaluer tiltak
- Opplevelse av tiltakene: Hva er barnet, familien og de involvertes opplevelse av tiltakene? Hva har fungert godt, og hva har vært utfordrende?
- Endringer og utvikling: Hvilke konkrete endringer eller resultater har blitt observert hos barnet, familien eller i situasjonen som følge av tiltakene?
- Status i forhold til målene: Hvor langt er man kommet i forhold til de målene som ble satt, og er det behov for justeringer eller nye tiltak?
På bakgrunn av evaluering besluttes veien videre – se neste punkt.
Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for nytt evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)
5. Avklar behov for videre oppfølging
- Avslutning: Tiltakene har hatt ønsket effekt og det er ikke lenger grunn til bekymring. Oppfølgning avsluttes, dokumenter endring, hva man er kommet til enighet om i eget dokumentasjonssystem.
- Videreføring: Tiltak har hatt effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt / mål. Revider tiltaksplanen – dokumenter og avtal videre tiltak og nytt evalueringsmøte.
- Utvides: Tiltakene har ikke hatt ønsket eller tilstrekkelig effekt, og det er behov for involvering av andre enheter/instanser. Vurder om barnet /familien har behov for flere kommunale tjenester eller eksterne samarbeidspartnere. Henvis evt. til aktuelle tjenester. Gå videre til nivå 3.
Verktøy
Nivå 3
Utvidet samarbeid på tvers av ulike enheter/instanser.
Tverrfaglig samarbeid mellom ulike enheter/instanser, foresatte og barn, som krever koordinering over tid.
1. Etabler kontakt med flere enheter/instanser
Kontaktperson etablerer kontakt med aktuelle enheter/instanser og inviterer til oppstartsmøte.
Verktøy
2. Planlegge tiltak
Målet i møtet er en felles forståelse for:
- Utfordringer: Hva er de konkrete utfordringene? Hva har allerede blitt forsøkt, og hva har hatt effekt eller ikke?
- Mål: Hva ønsker man å oppnå gjennom samarbeidet? Hvilke resultater og endringer er målet?
- Behov: Lag en plan for videre utredning, undersøkelser
- og/eller tiltak i samarbeid med barnet/foresatte
Avklar videre tiltak og hvem som er ansvarlig og tidsfrister. Vurder å etablere ansvarsgruppe, opprette individuell plan/koordinator, og/eller søke om barnekoordinator.
Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)
Verktøy
3. Iverksett koordinerte tiltak
Kontaktperson / koordinator følger opp barnet/foresatte og deres opplevelse av tiltakene undervei
Verktøy
4. Evaluer tiltak
- Opplevelse av tiltakene: Hva er barnet, familien og de involvertes opplevelse av tiltakene? Hva har fungert godt, og hva har vært utfordrende?
- Endringer og utvikling: Hvilke konkrete endringer eller resultater har blitt observert hos barnet, familien eller i situasjonen som følge av tiltakene?
- Status i forhold til målene: Hvor langt er man kommet i forhold til de målene som ble satt, og er det behov for justeringer eller nye tiltak?
På bakgrunn av evaluering besluttes veien videre – se neste punkt.
Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for nytt evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)
5. Avklar behov for videre oppfølging
- Avslutning: Tiltakene har hatt ønsket effekt og det er ikke lenger behov for utvidet tverrfaglig samarbeid. Aktuelle tiltak som har fungert og er nødvendig videreføres på lavere nivå.
- Videreføring: Tiltak har hatt effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt / mål. Revider tiltaksplanen – dokumenter og avtal videre tiltak og nytt evalueringsmøte.
- Utvides: Tiltakene har ikke hatt ønsket eller tilstrekkelig effekt, og det er behov for involvering av andre eller flere enheter/instanser. Henvis evt. til aktuelle tjenester. Dersom det ikke tidligere er gjort en vurdering av rettigheter knyttet til koordinator og/eller individuell plan, må dette gjøres.
Verktøy