I alt arbeid med barn og unge skal følgende prinsipper ligge til grunn: 

  • Barnets beste: Alle beslutninger og tiltak skal vurderes ut fra hva som er best for barnet, i tråd med lovverket. 
  • Barns medvirkning: Barnet har rett til å bli hørt og til å medvirke i saker som angår dem, tilpasset alder og modenhet, og har rett til tolk dersom språk- eller kommunikasjonsbarrierer gjør det nødvendig. 
  • Trygghet: Barn skal oppleve fysiske og psykiske trygge omgivelser, hvor de kan utvikle seg og føle seg ivaretatt. 
  • Inkludering: Alle barn skal ha like muligheter til deltakelse, uavhengig av bakgrunn, funksjonsevne eller andre individuelle forskjeller. 

Disse prinsippene utgjør fundamentet for arbeidet, og legger føringer for hvordan vi planlegger, gjennomfører og evaluerer tiltak i vårt møte med barn og deres foresatte. 

I arbeidet med handlingsveilederen skal all oppfølging dokumenteres i tråd med enhetens rutiner og dokumentasjonssystem. For barnehage og skole finnes alle maler tilgjengelig i Sikker sak. 

Nivå 0

Tidlig innsats – bekymring oppstår 

Definer bekymring for et barn eller en ungdom. Del den med nærmeste leder, før du eventuelt deler den med foresatte/barnet 

Ved bekymring for et barn, sett ord på hva bekymringen handler om, før du går videre med saken.  
  • Hva har du observert? 
  • Hva har skjedd? Når og hvor? 
  • Hvordan utspilte situasjonen seg? 
  • Hvor lenge har du vært bekymret? 

Bruk tilgjengelige verktøy for å definere din bekymring. Jo mer konkret du er, desto lettere blir det å vurdere hva som bør gjøres videre. 

Dersom bekymringen gjelder mulig vold, seksuelle overgrep eller omsorgssvikt, skal du alltid kontakte barneverntjenesten anonymt for råd om hvordan du bør gå frem. 

Barnevern

 

Verktøy

Del din bekymring med nærmeste leder. Du kan også drøfte anonymt med andre fagpersoner eller instanser. Husk at det er du som har ansvaret for å følge opp bekymringen, selv om du har rådført deg med andre.

Inviter barnet /foresatte til en bekymringssamtale, så tidlig som mulig etter at du har konkretisert din bekymring. Del det du har observert på en åpen og respektfull måte for å legge til rette for godt samarbeid.
 
Verktøy

I samtalen med barnet/foresatte vurderer dere om det er behov for å iverksette tiltak. Involver nærmeste leder i vurderingen.
 
Verktøy

Iverksett tiltak: dersom oppfølging kan skje innenfor egen tjeneste, går du videre til nivå 1. Hvis situasjonen krever rask samordning med andre tjenester, går du direkte til nivå 2. 

Avslutt saken dersom det ikke er grunn til å ta bekymringen videre.  

 

Nivå 1 

Tidlig innsats – fra bekymring til tiltak i egen enhet

Samarbeid med foresatte og barn for å finne en løsning.  I utgangspunktet jobber man her innenfor egen enhet.

Konkretiser bekymringen med bakgrunn i informasjon fra prosessen på nivå 0. 

Avklar hvem i enheten som skal følge opp saken videre, aktuell kartlegging og mulige tiltak. 

Verktøy

Kontaktpersonen inviterer til, og gjennomfører samarbeidsmøte med barnet/foresatte. I møtet defineres utfordringer, behov og målsettinger for videre arbeid. 

Vis til kartlegging som er gjort. Gjør eventuelt en pedagogisk analyse sammen. 

I møtet blir dere enige om konkrete mål, tiltak og hvem som har ansvar for de ulike tiltakene. Tiltak kan være i egen enhet, men også i familien.  

Hvis barnet ikke deltar, avklar hvem og hvordan barnets rett til medvirkning ivaretas. 

Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker) 

Verktøy

Avtalte tiltak iverksettes og gjennomføres som avtalt. Tiltaket dokumenteres og vurderes fortløpende i tråd med enhetens rutiner og dokumentasjonssystem. 

Forbered evalueringsmøte. 

Evaluer tiltak i avtalt samarbeidsmøte:  
  • Opplevelse av tiltakene: Hva er barnet, familien og de involvertes opplevelse av tiltakene? Hva har fungert godt, og hva har vært utfordrende? 
  • Endringer og utvikling: Hvilke konkrete endringer eller resultater har blitt observert hos barnet, familien eller i situasjonen som følge av tiltakene? 
  • Status i forhold til målene: Hvor langt er man kommet i forhold til de målene som ble satt, og er det behov for justeringer eller nye tiltak? 

Om barnet ikke deltar i evalueringsmøte – sørg for at barnets stemme kommer frem i forkant/etterkant.   

På bakgrunn av evaluering besluttes veien videre – se neste punkt. 

Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for nytt evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker) 

Verktøy

På bakgrunn av evalueringen besluttes veien videre:  
  • Avslutning: Tiltakene har hatt ønsket effekt og det er ikke lenger grunn til bekymring. Oppfølgning avsluttes, dokumenter endring, hva man er kommet til enighet om i eget dokumentasjonssystem. 
  • Videreføring: Tiltak har hatt effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt / mål. Revider tiltaksplanen – dokumenter og avtal videre tiltak og nytt evalueringsmøte. 
  • Utvides: Tiltakene har ikke hatt ønsket eller tilstrekkelig effekt, og det er behov for involvering av andre enheter/instanser. Gå videre til nivå 2 eller 3. 

Verktøy

Nivå 2

Tidlig tverrfaglig samarbeid

Tverrfaglig samarbeid mellom kommunale enheter, foresatte og barn for å løse utfordringen 

Definer kontaktperson for videre arbeid.  

Aktuelle enheter involveres nå, i samråd med barnet/ foresatte. 

Kontaktperson inviterer til samarbeidsmøte mellom aktuelle enheter. 

Målet i møtet er en felles forståelse for:  

  • Utfordringer: Hva er de konkrete utfordringene? Hva har allerede blitt forsøkt, og hva har hatt effekt eller ikke? 
  • Mål: Hva ønsker man å oppnå gjennom samarbeidet? Hvilke resultater og endringer er målet? 
  • Behov: Hvilken videre kartlegging og hvilke tiltak er nødvendige for å nå målene? 

Avklar videre tiltak og hvem som er ansvarlig og tidsfrister. 

Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker) 

Verktøy

Alle involverte iverksetter og gjennomfører tiltak som avtalt, og oppdaterer andre hvis det oppstår endringer/hindringer. 

Forbered evalueringsmøte. 

Verktøy

Evaluer tiltak i avtalt samarbeidsmøte:  
  • Opplevelse av tiltakene: Hva er barnet, familien og de involvertes opplevelse av tiltakene? Hva har fungert godt, og hva har vært utfordrende? 
  • Endringer og utvikling: Hvilke konkrete endringer eller resultater har blitt observert hos barnet, familien eller i situasjonen som følge av tiltakene? 
  • Status i forhold til målene: Hvor langt er man kommet i forhold til de målene som ble satt, og er det behov for justeringer eller nye tiltak?   

På bakgrunn av evaluering besluttes veien videre – se neste punkt.  

Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for nytt evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)

På bakgrunn av evalueringen besluttes veien videre:  
  • Avslutning: Tiltakene har hatt ønsket effekt og det er ikke lenger grunn til bekymring. Oppfølgning avsluttes, dokumenter endring, hva man er kommet til enighet om i eget dokumentasjonssystem. 
  • Videreføring: Tiltak har hatt effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt / mål. Revider tiltaksplanen – dokumenter og avtal videre tiltak og nytt evalueringsmøte. 
  • Utvides: Tiltakene har ikke hatt ønsket eller tilstrekkelig effekt, og det er behov for involvering av andre enheter/instanser. Vurder om barnet /familien har behov for flere kommunale tjenester eller eksterne samarbeidspartnere. Henvis evt. til aktuelle tjenester. Gå videre til nivå 3. 

Verktøy

Nivå 3

Utvidet samarbeid på tvers av ulike enheter/instanser.

Tverrfaglig samarbeid mellom ulike enheter/instanser, foresatte og barn, som krever koordinering over tid. 

Definer kontaktperson for videre arbeid, og avklar evt. behov for henvisning til aktuelle instanser. 

Kontaktperson etablerer kontakt med aktuelle enheter/instanser og inviterer til oppstartsmøte. 

Verktøy

Gjennomfør oppstartsmøte hvor de enheter/instanser som er involvert i samarbeidet rundt barnet er representert. 

Målet i møtet er en felles forståelse for:  

  • Utfordringer: Hva er de konkrete utfordringene? Hva har allerede blitt forsøkt, og hva har hatt effekt eller ikke? 
  • Mål: Hva ønsker man å oppnå gjennom samarbeidet? Hvilke resultater og endringer er målet? 
  • Behov: Lag en plan for videre utredning, undersøkelser  
  • og/eller tiltak i samarbeid med barnet/foresatte 

Avklar videre tiltak og hvem som er ansvarlig og tidsfrister. Vurder å etablere ansvarsgruppe, opprette individuell plan/koordinator, og/eller søke om barnekoordinator. 

Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker)

Verktøy

Alle involverte iverksetter og gjennomfører tiltak som avtalt, og oppdaterer andre hvis det oppstår endringer/hindringer. 

Kontaktperson / koordinator følger opp barnet/foresatte og deres opplevelse av tiltakene undervei

Verktøy

Evaluer tiltak i avtalt samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte:  
  • Opplevelse av tiltakene: Hva er barnet, familien og de involvertes opplevelse av tiltakene? Hva har fungert godt, og hva har vært utfordrende? 
  • Endringer og utvikling: Hvilke konkrete endringer eller resultater har blitt observert hos barnet, familien eller i situasjonen som følge av tiltakene? 
  • Status i forhold til målene: Hvor langt er man kommet i forhold til de målene som ble satt, og er det behov for justeringer eller nye tiltak?   

På bakgrunn av evaluering besluttes veien videre – se neste punkt.  

Kontaktperson har ansvar for at det skrives referat. Husk å dokumentere hva dere blir enig om, og hvem som har ansvar for å følge opp tiltakene. Avtal tidspunkt for nytt evalueringsmøte (bør skje innen 4 uker) 

På bakgrunn av evalueringen besluttes veien videre:  
  • Avslutning: Tiltakene har hatt ønsket effekt og det er ikke lenger behov for utvidet tverrfaglig samarbeid. Aktuelle tiltak som har fungert og er nødvendig videreføres på lavere nivå.  
  • Videreføring: Tiltak har hatt effekt, men det er behov for å jobbe videre for å oppnå ønsket effekt / mål. Revider tiltaksplanen – dokumenter og avtal videre tiltak og nytt evalueringsmøte. 
  • Utvides: Tiltakene har ikke hatt ønsket eller tilstrekkelig effekt, og det er behov for involvering av andre eller flere enheter/instanser. Henvis evt. til aktuelle tjenester. Dersom det ikke tidligere er gjort en vurdering av rettigheter knyttet til koordinator og/eller individuell plan, må dette gjøres. 

Verktøy