Koordinator

Koordinator er en person som legger til rette for at tjenesteyterne samarbeider godt slik at du får en god og koordinert oppfølging. Du kan få utnevnt en koordinator dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester. Ofte vil det være en av de du mottar tjenester fra som blir utnevnt som koordinator. 

Retten til koordinator finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5b

Barnekoordinator

Barnekoordinator er en person som koordinerer tjenestene til familien og barnet og aktivt bidrar til at kommunen ivaretar ansvaret sitt for oppfølging og tilrettelegging. Koordinator kan også bidra til andre offentlige, statlige eller private tjenester samarbeider om barnet. 
Familier som har eller venter barn (0-18 år) med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, kan få barnekoordinator. Barnekoordinator vil ofte være en av de barnet mottar tjenester fra.

Retten til barnekoordinator finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5c

Kontakt barnekoordinator

Du kan også bruke skjemaet «Søknad for helse og omsorgstjenester» (se link under) eller få papirskjema i innbyggertorget på rådhuset. En tjenesteyter kan også henvende seg til barnekoordinator på vegne av familien.
 

Individuell plan

En individuell plan beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at du får en helhetlig oppfølging, med vekt på mestring i hverdagen. Planen lages i samarbeid mellom deg og tjenesteyterne dine og oppdateres fortløpende. Planen er basert på behovene dine og det som er viktig for deg og samordner tjenester du allerede har, eller tjenester du har behov for. Det er du som bestemmer hvilke opplysninger som skal deles mellom tjenestene.

Planen skal gi en oversikt over målene dine, hva som skal gjøres til hvilken tid og hvem som har ansvaret. Det er koordinator eller barnekoordinator som skal sikre fremdrift i arbeidet med den individuelle planen.

Retten til individuell plan finner du i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5

Sør-Odal kommune bruker Visma Flyt Samspill som elektronisk individuell plan. Du har samtykkerett over egne data / egen plan og tilgang blir kun gitt til enkeltpersoner som du samtykker til at skal ha den. Det kan være pårørende, fastlegen, ansatte i kommunen, NAV, skolen eller sykehuset.

Hva vil det si å ha en koordinator og individuell plan?

  • Du blir involvert i planleggingen av hvordan tjenestene skal gis, og planen er basert på målene dine
  • Du har en koordinator som har oversikt over din situasjon
  • Du får ikke nødvendigvis flere tjenester, men du får koordinerte tjenester. Det betyr at tjenestene samarbeider for at du skal nå målene dine
  • Du bestemmer hvilke opplysninger som deles mellom tjenestene

Slik får du en koordinator og individuell plan

Kontakt Koordinerende enhet hvis du vil få vurdert retten til barnekoordinator eller koordinator og individuell plan. Du kan få koordinator eller barnekoordinator selv om du ikke ønsker en individuell plan. En annen sentral oppgave for koordinerende enhet er å ha oversikt over tilbud innen habilitering og rehabilitering. Du kan kontakte barnekoordinator direkte (se ovenfor).

Slik søker du

Bruk Søknadsskjema helse- og omsorgstjenester (PDF, 114KB) (114KB)
eller få papirskjema i innbyggertorget

Du kan levere søknadsskjemaet i innbyggertorget, eller sende det til:
Sør-Odal kommune
v/koordinerende enhet
Øgardsvegen 2
2100 Skarnes