Reglementer og delegering av myndighet
Hvem er gitt myndighet til å håndtere avgjørelser og oppgaver i Sør-Odal kommune?
Delegeringsreglement
I delegeringsreglementet finner du oversikt over hvem som har fått delegert myndighet i Sør-Odal kommune, både folkevalgte organer og adminstrative enheter i organisasjonen.
Du finner blant annet reglement for eldres råd, forliksrådet, kirkelig fellesråd, råd for mennesker med funksjonsnedsettelse, Sør-Odal barne- og ungdomsråd (SOBUR).
Her finner du også oversikt over vertskommunesamarbeid, hvilke selskaper kommunen har en eierrepresentasjon i, samt øvrige råd, utvalg, styrer og nemder.
Andre reglementer og forskrift
- Finansreglement (PDF, 6MB)
- Økonomireglement (PDF, 949KB)
- Etisk regelverk for folkevalgte og medarbeidere (PDF, 908KB)
- Forskrift om folkevalgtes godtgjøring og velferdsgoder (PDF, 209KB)
Prinsipper for delegering av myndighet
Formålet med delegering av myndighet
- Styrke innbyggernes rettssikkerhet knyttet til tjenester levert av kommunen gjennom raske og åpne vedtaksprosesser i hele organisasjonen
- Legge til rette for effektive og gode demokratiske vedtaksprosesser
- Sikre en helhetlig politisk styring i alle overordnede og prinsipielle vedtak
- På en tydelig måte vise skillelinjer mellom politisk og administrativt ansvar og myndighet
- Sikre at beslutninger treffes på riktig politisk og administrativt nivå gjennom delegasjon av myndighet
- Sikre en effektiv, fleksibel og handlekraftig administrasjon
Delegert myndighet
Kommunestyret er det øverste kommunale organet, og treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak.
Kommunestyret delegerer virkeområde og avgjørelsesmyndighet til de politiske utvalgene og til administrasjonen v/kommunedirektøren.
Kommunedirektøren har adgang til å delegere videre til sine underordnede, med mindre annet er vedtatt. Saker av prinsipiell betydning skal behandles i folkevalgt organ.
I vertskommunesamarbeidene vil kommunedirektøren delegere myndighet til kommunedirektøren i vertskommunen innenfor rammene kommunestyret har vedtatt i samarbeidsavtalen.
I interkommunale selskap der kommunen selv er medeier vil delegasjon av myndighet skje på samme måte. Kommunen ivaretar ansvaret sitt gjennom å delta å representantskap, eventuelt i styret.
Saker av prinsipiell betydning skal behandles i folkevalgt organ
Vurderingen av om en sak er prinsipiell eller ikke, skal bygge på hvilke konsekvenser vedtaket vil få, og om saken trenger mer enn en faglig eller regelbunden behandling.
Prinsipielle avgjørelser kan eksempelvis være de som gir nye regler eller krever ny fortolkning, unike tilfeller, og saker som gir store økonomiske konsekvenser.
Ved tvil om en sak er prinsipiell, avgjør ordfører og kommunedirektør dette.
Kontroll
Ingen gir fra seg kontoll selvom myndigheten delegeres.
Kommunestyret, kommunedirektøren eller den som delegerer myndighet har både rett og plikt til å kontrollere at myndigheten utøves innenfor de retningslinjene som er gitt.
Derfor er det opprettet rutiner for rapportering fra alle avdelinger som på ulike nivå kan fortelle om aktiviteten og hvordan status er i forhold til målsettinger.
Reglementet gjennomgås hvert fjerde år i forbindelse med valg «Kommunestyret og fylkestinget skal selv vedta reglement for delegasjon av avgjørelsesmyndighet og for innstillingsrett innen 31. desember året etter at kommunestyret og fylkestinget ble konstituert. Sist vedtatte reglement og eventuelle andre vedtak gjelder inntil nytt reglement er vedtatt» (kommuneloven §39).