Høringen av EN10 er avsluttet
IKP-styret har mottatt ca. 170 høringssvar, deriblant flere innsigelser fra statlige og regionale myndigheter.
- Dette var helt som forventet, sier prosjektleder Inga Gjerdalen.
Kommunenes plangruppe og Nye Veier er i gang med å oppsummere uttalelsene som grunnlag for videre avklaringer. Innspillene vi har mottatt nå, supplerer grunnlaget vi fikk inn i høringen i 2022.
- På vegne av IKP vil vi takke alle som har gitt innspill til høringen, sier leder av IKP-styret Tove Nyhus og nestleder Knut Hvithammer.
De ser fram til å få høringsresultatet for EN10 oppsummert.
Hvithammer understreker at dette er en stor og komplisert sak og en framtidig korridor for E16 vil berøre mange sterkt, uansett hvilken løsning som blir valgt.
- Det har vært IKP-styrets mål gjennom hele prosessen at alle skal bli hørt, men alle kan ikke regne med å få det slik de ønsker. IKP styret har intensjon om å «lande» saken så fort som mulig. Odalskommunene og Kongsvingerregionen trenger en ny, sikker og effektiv E16, sier han.
Valg av korridor for E16 er naturlig nok en krevende sak som skaper stort engasjement. Det blir bekreftet av de mange innspillene som ligger tilgjengelig for alle i offentlig postjournal i Sør-Odal
- Fra mitt ståsted er det veldig bra at store, tunge aktører, som Statens vegvesen og Akershus fylkeskommune er såpass klare i sin tale i denne høringen. Fylkeskommunen ønsker som IKP-styret framdrift på avklaringer, vi må komme videre, fastslår Nyhus.
- Statens vegvesen har en klar uttalelse vedr. EN10, og har med en del historiske betraktninger som belyser fakta tidligere i prosessen da de var ansvarlig for prosjektet, sier hun.
Hva skjer i E16-prosjektet framover
- Innspill oppsummeres i et merknadsdokument som skal behandles av IKP-styret
- Hver kommune får en orientering om høringsresultatet i kommunestyremøtene i desember 2025
- IKP-styret behandler resultatet av høringen på nyåret 2026
- Det er foreløpig ikke satt dato for et styremøte