Brann og redning i Sør- Odal kommune slukker ikke bare branner. Nå har brannforebyggere tatt på seg oppdraget med å montere opp og ned trygghetsalarmer i innbyggernes hjem. Når de er ute på oppdrag monterer de også røykvarsler og tar en prat om hvordan den enkelte kan forebygge brann i eget hjem. 

Eldre hjemmeboende en viktig målgruppe 

- Vi er glade for å bistå med det tekniske for å hjelpe helsetjenesten. Det er særdeles viktig at brannsikkerheten er i varetatt hos eldre hjemmeboende og risikoutsatte grupper er en av våre viktigste målgrupper, sier brannsjef Einar Lerdalen. 
 
Brannsjefen poserer foran brannbilenNasjonalt er eldre hjemmeboende et prioritert arbeid innen brannforebygging. Når vi vet at flere skal bo hjemme lenger, er brannsikkerhet viktig. Over hele landet forbereder brann- og redningstjenestene seg på at det vil bli økt antall utrykninger til eldre hjemmeboende. Derfor er tidlig varsling helt avgjørende for å redde liv. 
 
- Når vi monterer røykvarslere og informerer om brannsikkerhet, kan vi samtidig utføre boligtilsyn og feiing på samme eiendom. I tillegg kan vi kartlegge hvor eldre hjemmeboende bor, slik at vi er bedre forberedt dersom vi skulle få melding om brann på en adresse der vi har montert opp røykvarsler. Vi er pliktige til å kartlegge risiko i vår forskrift, sier Lerdalen. 
 
Hva er fordelene med å jobbe på tvers på denne måten? 
 
- Arbeid på tvers av enheter i kommunen har lenge vært et mål. I dette samarbeidet ser vi fordelene helt konkret. I tillegg vil det være kostnadsreduserende for kommunen totalt sett, i forhold til løsningen vi hadde tidligere, sier brannsjefen. 

Brannforebygging i praksis 

Brannforebygger Erik Fossen er ute på oppdrag for Sør-Odal kommune hver dag i forbindelse med feiing eller boligtilsyn. Han ser samarbeidet med helse som en god mulighet til å komme i prat med innbyggerne.  
 
Erik Fossen og Iselin Lerdalen holder opp og viser fram trygghetsalarm og røykvarsler som monteres i innbyggernes hjem- Montering av trygghetsalarmer kan fint kombineres med jobben min. Vi er opptatt av risikoutsatte grupper, og disse oppdragene er en fin måte og en vei inn for å komme i kontakt, sier Fossen. 

I hver trygghetsalarm, er det innebygd en røykvarsler.  

- Når trygghetsalarmen er på plass, monterer vi røykvarsler på riktig sted i huset og kartlegger hvordan hver enkelt kan forebygge brann hjemme hos seg selv. Å komme hjem til folk gir en unik mulighet til å gjøre nettopp det, sier Fossen. 

Større trygghet for innbygger 

I helsetjenesten er ledelsen opptatt av å yte best mulig tjenester, og de forbereder seg på en hverdag med enda flere brukere som trenger hjelp. 
 
Portrett av Sverre Sætre, kommunalsjef for helse og mestring- Når brann tar på seg disse oppdragene, kan vi konsentrere oss om helsefaglige oppgaver. Vi forbereder oss på en hverdag med flere brukere uten at vi får flere ansatte. Et slikt samarbeid med brann er derfor svært verdifullt for oss, sier kommunalsjef for helse og mestring, Sverre Sætre. 
 
På hvilken måte er dette samarbeidet viktig for innbygger? 
 
- Først og fremst handler dette om trygghet. Når brannforebyggere kommer inn i hjemmene til folk, bidrar det til at våre mest sårbare innbyggere kan bo hjemme med større sikkerhet. Samarbeidet gir en ekstra trygghet i hverdagen for eldre og andre som trenger omsorg, og det er nettopp slike grep vi må ta når flere skal bo hjemme lenger. Dette er god bruk av ressurser, og det styrker kvaliteten i tjenestene våre totalt sett, sier Sætre. 

Slik fungerer trygghetsalarmen 

Når innbygger trykker på alarmknappen, går varslet direkte til helsetjenesten de tilhører i kommunen.    

Sør-Odal kommune har inngått kontrakt med Carieum om Eliza S trygghetsalarmer. Disse støtter 4G. Innbygger får en digital hub (kommunikasjonsboks) som plasseres i huset, og en alarmknapp som leveres med halssnor eller stropp til håndleddet.  

- Varselet går rett i lomma på helsepersonell og innbygger får oppfølging direkte fra ansatte i helsetjenesten de tilhører. Når vi mottar varselet fra alarmen, oppretter vi kontakt og kan gi hjelp når det er nødvendig, forklarer rådgiver for velferdsteknologi, Iselin Lerdalen. 

I hjemmetjenesten går varslene til innbyggerens tilhørende team. På kveld, natt og helg går varslene til alle som er på jobb. I enhet for Livsmestring går varslene til avdelingen som innbyggeren tilhører. 

Les mer om produktene