Hop til hovedinnhold Hopp til søk Hopp til bunntekst
  • Generelt

    Sør-Odal kommune arbeider ut fra et folkehelseperspektiv, og har også fokus på brukerens/pasientens trygghet, mestringsevne og livskvalitet.

    Bolig for sosialt og økonomisk vanskeligstilte er kommunale boliger til personer som ikke har mulighet til å skaffe seg og/eller opprettholde en tilfredsstillende bosituasjon på egenhånd. 
    Det kan bl.a. dreie seg om rusmiddelmisbrukere, førstegangsetablere med dårlig økonomi, aleneforeldre / samlivsbrudd eller for personer med bolig med stort renoveringsbehov.
    Boligen er beboerens eget hjem og beboer betaler husleie og mottar evt hjemmetjenester på samme vilkår som andre hjemmeboende.

    Målgruppe

    Personer som ikke har mulighet til å skaffe seg og/eller opprettholde en tilfredsstillende bosituasjon på egen hånd.

    Kriteriar/Vilkår

    Kommunen tildeler bolig for vanskeligstilte etter vedtatte regler. Regler som gjelder hjelpebehov / livssituasjon og krav om 3 års botid i kommunen.

    Pris

    Prisene varierer for hver bolig / boliganlegg. Det betales husleie i henhold til kontrakt og det betales for evt tjenester på samme måte som i vanlig bolig.

    Kontaktavdeling

    Helse og omsorg

    Telefon62968000
    PostadresseØgardsvegen 2 2100 Skarnes
    Besøksadresse2100 SKARNES

    Lover og retningslinjer

    Dette er ikke en lovpålagt tjeneste. Opphold i kommunal bolig reguleres gjennom husleiekontrakter, jfr. husleieloven. Tildeling av kommunal bolig for sosialt og økonomisk vanskeligstilte er et enkeltvedtak med de rettigheter og plikter som følger av forvaltningsloven.

    Søknadsprosessen

    Skjema

    Du kan kontakte kommunen v/Tjenestekontoret, helse og omsorg, for å få søknadsskjema og evt hjelp til å søke eller du kan søke via linken nedenfor.

    Vedlegg

    Du må legge ved fullmakt hvis noen søker for deg.

    Søknadmottaker

    Sør-Odal kommune v/Tjenestekontoret, helse og omsorg, Øgardsvegen 2,
    2100 Skarnes.


     

     

    Behandling

    Kommunen skal innhente de opplysninger som er nødvendig for å avgjøre saken. Vanligvis blir det gjort et hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak om søker er vurdert til å fylle kriteriene for tildeling av bolig eller ikke og i vedtaket blir det gitt en begrunnelse for avgjørelsen. Hvis søker fyller kriteriene blir vedkommende satt på venteliste for tildeling av bolig. Søker som blir satt på venteliste, kan stå på ventelisten i ett år. Etter ett år må det søkes på nytt. Søker har selv ansvar for dette.
    Ved ledig bolig blir alle som står på venteliste vurdert og bolig tildeles den som blir vurdert til å ha størst behov for bolig.

    Behandlingstid

    Søknaden skal behandles så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres inne en måned, skal du snarest mulig ha et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede gor grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere og så vidt mulig være angitt når svar / vedtak kan forventes.

    Klagemulighet

    Det kan klages på enkeltvedtak som fattes. Klagen skal rettes til den instans i kommunen som fattet vedtaket du klager på. I klagen skal du angi hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres.
    Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens egen klagenemnd som avgjør om klagen skal tas til følge.

sor-odal.kommune.no benytter informasjonskapsler (cookies) slik at vi kan yte deg bedre service. Informasjonskapslene blir hovedsakelig benyttet for trafikkmåling og optimalisering av tjenesten. Du kan fortsette å bruke sor-odal.kommune.no som vanlig hvis du godtar dette. Hvis du vil vite mer, kan du lese om vår bruk av informasjonskapsler.Lukk